دنياپرستى در احاديث اسلامى
نوشته شده توسط : داش حسین

1- در حديثى از رسول خدا(ص) در پاسخ اين سؤال كه چرا «دنيا»، «دنيا» ناميده شده؟(توجه داشته باشيد كه دنيا از ماده دنى به معنى پايين و پست است) فرمود: به خاطر اين است كه دنيا پست است و پيش از آخرت آفريده شده‏».


2- در حديث ديگرى از همان حضرت نقل شده كه فرمود: « بزرگترين گناهان، دنياپرستى است‏»!
 

(در اینجا قسمتی از اولین "عکس فامیلی" از منظومه شمسی که در 1990 توسط وویجر I (Voyager 1) گرفته شده نمایش داده شده است. این تصویر از زمین در فاصله ای بیش از 4 بیلیلون مایل گرفته شده. در این تصویر زمین تنها به صورت یک نقطه 12/0 پیکسل دیده می شود. کارل ساگان (Carl Sagan) یکی از اعضای وویجر چنین می گوید: "....نقطه ای تنها در کیهانی پوشیده در تاریکی. صحبت درباره پیچیدگی های بزرگ جهانی تاریک است. از دیدگاه من این نکته مسئولیت ما را برای برخوردی مهربانتر و مشفق تر نسبت به یکدیگر و نیز تلاش برای نگهداری و گرامی داشتن این نقطه آبی کم رنگ، تنها خانه ای که تاکنون شناخته ایم، تاکید می کند.")


3- همين معنى از اميرمؤمنان على(ع) نيز آمده است كه فرمود: « دنياپرستى سرآغاز فتنه‏ها و ريشه همه محنتها و رنج‏هاست‏»! 

4- در حديث ديگرى از همان امام(ع) مى‏خوانيم: « دنياپرستى دين انسان را بر باد مى‏دهد و ايمان و يقين او را مى‏گيرد». 
بدون شرح

5- در حديث ديگرى از امام صادق(ع) آمده است كه فرمود: « نخستين چيزى كه با آن عصيان و نافرمانى خدا شد شش چيز بود: دنياپرستى، حب رياست، علاقه به غذا(شكم‏پرستى)، محبت(افراطى) زنان، پرخوابى و علاقه به راحتى و تن‏پرورى‏».
غالب اين امور ششگانه يا تمام آنها در داستان عصيان و سركشى شيطان و ترك اولاى آدم و گناه قابيل ديده مى‏شود لذا به عنوان اولين‏ها ذكر شده است.

6- در حديث ديگرى مى‏خوانيم كه از امام على بن الحسين(ع) پرسيدند: « كدام عمل در نز خداوند متعال افضل است‏» فرمود: « هيچ عملى بعد از شناخت پروردگار متعال و شناخت پيامبر او(ص) برتر از دشمنى با دنيا(و ترك دنياپرستى) نيست و اين شاخه‏هاى فراوانى دارد و همان گونه كه گناهان ديگر شاخه‏هاى بسيار دارد».

سپس امام(ع) به سركشى و عصيان شيطان كه از «تكبر» سرچشمه گرفت و «حرص‏» كه سبب گناه و ترك اولاى آدم و حوا شد، و «حسد» كه سرچشمه عصيان قابيل گشت تا آنجا كه دست‏خود را به خون برادرش آلوده ساخت اشاره فرموده، مى‏افزايد: « از اينجا شاخه‏هاى علاقه به زن، و محبت دنيا و محبت‏به رياست و علاقه به راحتى و تن‏پرورى و محبت‏سخن گفتن(پرگويى) و محبت‏برترى‏جويى و مال و ثروت پيدا شد، و اين هفت صفت همه در «حب دنيا» خلاصه مى‏شود و اينجاست كه پيامبران و علما بعد از آگاهى بر اين موضوع گفتند: محبت دنيا سرچشمه همه گناهان است‏»!

سپس براى اينكه تفاوت ميان دنياى ممدوح و مذموم را روشن سازد امام در پايان مى‏فرمايد: «و دنيا دو گونه است: دنيايى كه به حد كفاف است(و انسان را به آخرت و معنويت) مى‏رساند و دنياى نفرين شده(كه انسان را از خدا دور مى‏كند)»!
 

(این اولین تصویری است که تاکنون از سطح یک سیاره دورتر از ماه از زمین گرفته شده، این عکس توسط مریخ نورد تحقیقاتی اسپیریت (Spirit) و یک ساعت قبل از طلوع آفتاب در 63مین روز مریخی ماموریتش تهیه شد.)


7- در حديث ديگرى از امام على بن ابيطالب(ع) مى‏خوانيم، فرمود: « دنياپرستى را ترك كن چرا كه حب دنيا چشم را كور و گوش را كر و زبان را لال مى‏كند و گردنها را به ذلت مى‏كشاند»!
طبيعى است كه وقتى عشق به چيزى در وجود انسان چيره مى‏شود، او را از روشن‏ترين واقعيت‏ها غافل مى‏كند، چشم دارد اما گويى نابيناست، گوش دارد اما گويى ناشنواست، زبان دارد ولى جز به آنچه به آن دل بسته است گردش نمى‏كند و براى رسيدن به اين محبوب خود يعنى دنيا تن به هر ذلتى مى‏دهد.

8- باز در حديثى كه در مورد آثار منفى دنياپرستى از اميرمؤمنان على(ع) نقل شده و در واقع فلسفه اين حكم الهى در آن تبيين گرديده، مى‏خوانيم: « دنياپرستى خرد را فاسد مى‏كند و گوش قلب را از شنيدن سخنان حكمت آميز ناشنوا مى‏سازد و سبب عذاب دردناك(در دنيا و آخرت) مى‏شود».
 
بدون شرح

9- در حديث ديگرى در بيان آثار زيانبار دنياپرستى از پيامبر اكرم(ص) چنين آمده است: « دنياپرستى هم فكر انسان را به خود مشغول مى‏دارد و هم بدنها را(نه آرامش فكر مى‏گذارد و نه آسودگى جسم)»!

10- اين سخن را با حديث پرمعنى ديگرى از رسول خدا(ص) پايان مى‏دهيم، فرمود: « دنياپرستى در هيچ دلى ساكن نمى‏شود مگر اينكه او را به سه چيز آلوده مى‏كند، گرفتارى مستمرى را كه هرگز خستگى آن پايان نمى‏گيرد و احساس فقر و بينوايى كه هرگز به غنا نمى‏رسد و آرزوى درازى كه هيچگاه پايان نمى‏گيرد»!

 

بر گرفته شده از:

سایت نجوم ایران

اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل




:: موضوعات مرتبط: آخرت خوب یا بد , معصومین و پیامبران , ,
:: بازدید از این مطلب : 1724
|
امتیاز مطلب : 90
|
تعداد امتیازدهندگان : 30
|
مجموع امتیاز : 30
تاریخ انتشار : 2 / 8 / 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: